Mar 23 2014

Krabi

Krabi to popularny kurort południowo-zachodniej Tajlandii położony u wybrzeża Morza Andamańskiego. To właśnie na to miasto padł nasz wybór jako pierwszej miejscówki. Głównym powodem był fakt, że jest to świetny punkt wypadowy na wszystkie okoliczne wyspy jakie chcieliśmy zobaczyć, także ceny oraz dobre opinie tutejszych miejsc noclegowych. Obecnie mając porównanie z pobliskim Ao Nang które konkurowało z Krabi o miano naszego pierwszego „punktu wypadowego” wiemy, że wybraliśmy właściwie.

Krabi1Spór pomiędzy zwolennikami małych, spokojnych miejscowości turystycznych a wielbicielami głośnych, pełnych pubów i restauracji kurortów pozostanie chyba na zawsze nierozstrzygnięty, bo też wszystko zależy od indywidualnych preferencji. My osobiście lubimy zaciszne miejsca położone jednak niezbyt daleko od cywilizacji i takie udało nam się znaleźć właśnie w Krabi. Mały guesthouse z przemiłą obsługą i gospodynią, która mieliśmy wrażenie była prawie zawsze w pracy, z chęcią udzielała wszystkich informacji, z uśmiechem zagadywała i sprawiła, że dzięki niej będziemy tak miło wspominać to miejsce. W Krabi znaleźliśmy wszystko czego nam było trzeba: sklepy, restauracje, targi i wszystko to w przyjaznej, a nawet kameralnej atmosferze. Natomiast Ao Nang to całkowite przeciwieństwo – byliśmy tam trzykrotnie i za każdym razem cieszyliśmy się, że tu nie nocujemy, przede wszystkim ze względu na brud, tłumy turystów, hałas i męczący zgiełk typowy dla nadmorskich kurortów (wyobraźcie sobie Międzyzdroje latem i pomnóżcie przez dwa). Poza tym miejsca noclegowe są co najmniej dwukrotnie droższe, drożej jest w restauracjach i sklepach. Obiektywnie stwierdzić jednak trzeba, że noclegi w Ao Nang mają dwie podstawowe zalety – miasteczko położone jest bezpośrednio nad morzem oraz mamy możliwość podziwiania cudownych zachodów słońca. Jednak nawet mieszkając w Krabi można było korzystać z tych dobrodziejstw. Dojazd z Krabi do Ao Nang to koszt zaledwie 50 bathów (5 pln), a po 18:00 – 60 bathów.

Krabi samo w sobie nie jest może super interesującą  atrakcją turystyczną ( jedyny ciekawy zabytek jaki widzieliśmy to  świątynia Wat Kaew Korawaram z 1887 roku) jednak ze względu na jedną rzecz pozostanie niezapomnienie – mianowicie nocny targ. Chyba we wszystkich opisach dotyczących Tajlandii opinie na temat tajskiej kuchni zajmują wiele miejsca i bardzo działają na wyobraźnie. Najlepszym sposobem na spróbowanie wszystkich lokalnych specjałów jest odwiedzenie ulicznych barów. Jest to fascynujące przeżycie nie tylko ze względu na kulinarne doznania, ale też na te kulturowe.  Wszystko jest tu zupełnie inne niż to do czego przywykliśmy na co dzień. Pierwszego wieczora z pewną nieśmiałością podeszliśmy do tematu i poszliśmy zobaczyć targ o którym tyle słyszeliśmy. Niewielki skwer na powietrzu, pełno plastikowych stolików i krzeseł, naganiacze wciskający swoje menu i pełno pracujących jak mrówki kucharzy. Gdy już usiedliśmy i czekaliśmy na nasze jedzenie mogliśmy to wszystko ze spokojem poobserwować, a było to naprawdę ciekawe. Nie radzimy jednak tego robić osobom  wrażliwym na kwestie higieny. Co ciekawe wszystko co w Europie jest dla nas nie do zaakceptowania (brudny widelec, talerz opłukany w misce z wodą, wszechobecne śmieci) tam jest zupełnie normalne i w ogóle nam nie przeszkadzało, wręcz tworzyło klimat tego miejsca. Samo jedzenie, przechodząc do meritum, było przepyszne, na pewno lepsze niż w pobliskich restauracjach no i o wiele tańsze. Nawet śniadanie w naszym guesthausie było droższe niż standardowy zestaw obiadowy z piwem i/lub shakiem na Night Markecie. Zazwyczaj nasz rachunek nie przekraczał kwoty równowartości 15 pln za syte dania obiadowe z napojem dla obojga. O popularności tego miejsca świadczyć może fakt, że po zmroku trudno było znaleźć wolny stolik. Jesteśmy przykładem, że jest to także bardzo bezpieczna forma stołowania – przez cały pobyt nie mieliśmy żadnych problemów żołądkowych.

Krabi – Night Market

Wat Kaew Korawaram

Bardzo widoczna w Krabi jest mniejszość muzułmańska zamieszkująca Tajlandię – często można było zobaczyć kobiety w chustach, a nawet burkach.

W ostatni wieczór spacerując po Krabi nieoczekiwanie natknęliśmy się na weekendowy festyn gdzie kupić można było niemal wszystko, posłuchać muzyki, pooglądać  lokalne pokazy tańca.

Krabi6 Krabi7 Krabi8 Krabi9Charakterystycznym punktami miasta są dwa skrzyżowania z nietypową sygnalizacją świetlną. Wygląda to tak: