Lip 20 2014

Wąwóz Samaria

Wąwóz Samaria był jednym z naszych głównych celów podczas majowego pobytu na Krecie. Ten najdłuższy suchy wąwóz Europy o długości 13 km to prawdziwa perełka tej pięknej, greckiej wyspy. Założony w 1962 roku Park Narodowy Samaria otaczający wąwóz jest jedynym miejscem gdzie występuje kreteńska dzika koza zwana kri-kri będąca symbolem Krety (mieliśmy szczęście spotkać ją w czasie naszej wędrówki). Nie bylibyśmy też sobą gdybyśmy nie wymyślili oryginalnego sposobu zobaczenia wąwozu. Skończyło się to przechodzeniem przez płot bo zamknięto już bramę wejściową do parku narodowego. Ale po kolei …

Samaria01Przez wąwóz Samaria prowadzi najpopularniejszy szlak turystycznych na Krecie. Rozpoczyna się on na jednym z krańców równiny Omalos w miejscu Xyloskalo na wysokości około 1250 m n.p.m. Do tego miejsca dostaniemy się publicznym autobusem KTEL z Chanii, bądź Rethymonu. Jest też możliwość wykupienia w biurach turystycznych wycieczki i wtedy transport z i do hotelu mamy już zapewniony. Xyloskalo zwane inaczej „drewnianymi schodami” to początek blisko 5 km wędrówki, która zaczyna się stromo w dół wąską ścieżką umocnioną belkami (stąd nazwa „drewniane schody”) do miejsca zwanego Agios Nikoloaos na wysokości 650 m n.p.m. Dalej droga wiedzie korytem rzeki, które wypełnia się wodą gdy topnieją śniegi w górach Lefkas Orli (tak, tak na Krecie pada śnieg). Po 8 km drogi pięknym szlakiem, mijając wodospady, punkty widokowe, odpoczywając w specjalnie urządzonych punktach przystankowych (z WC i wodą do picia) dotarliśmy do opuszczonej wioski Samaria od której nazwę wziął wąwóz i park narodowy. W tym właśnie miejscu spotkała nas niespodzianka i mogliśmy przyczajeni obserwować osławione kozy kri-kri, będące symbolem wyspy. Od osady Samaria zaczyna się tak naprawdę prawdziwy wąwóz – spacerowaliśmy dnem strumienia otoczeni z obu stron coraz bardziej zwężającymi się pionowymi ścianami, których wysokość sięga nawet do 500 m. Najwęższy punkt wąwozu znajduje się na 11 km i ma zaledwie 3,5m szerokości – to Sideroportes czyli „Stalowe Wrota” za którymi wąwóz ponownie rozszerza się w rozległą dolinę gdzie na 13 km kończy się Park Narodowy. Stamtąd już tylko 3 km do wioski Agia Roumeli z której statkiem (nie ma innej drogi) można dostać się do Chora Sfakion, Paleochory lub Sougi, a dopiero stamtąd autobusem do Chanii czy Rethymonu.

Całość opisanej przez nas trasy to 16 km i jest ona najbardziej popularna wśród turystów. My zdecydowaliśmy się ją trochę zmodyfikować ponieważ do Xyloskalo dotarliśmy wynajętym samochodem po który chcieliśmy wrócić. Motywacji tej decyzji było kilka: takie rozwiązanie jest zdecydowanie najtańsze (nasz wyjazd miał być z założenia tani), nie byliśmy uzależnieni od rozkładów jazdy autobusów i promów, mogliśmy rozpocząć zwiedzanie o dowolnej porze co w rezultacie pozwoliło nam uniknąć tłumów turystów i mogliśmy cieszyć się pięknem przyrody praktycznie samotnie. Taki plan oznaczał jednak, ze szlak musieliśmy pokonać w tę i z powrotem (co za wyzwanie 🙂 ). Wszystko zajęło nam trochę czasu i na górze byliśmy po 17:00. Okazało się, że brama parku narodowego była już zamknięta i nie pozostało nic innego jak przechodzenie przez płot.

Nie będziemy ściemniać, końcówka była dla wszystkich trudna… Nabite na licznik kilometry, dosyć szybkie tempo, które sobie narzuciliśmy, temperatura i ostre podejście pod górę zrobiło swoje… Na parkingu czekało kilku turystów, którzy przecenili swoje możliwości i nie dotarli do końca szlaku i przystani promowej. Zawrócili po kilku kilometrach i teraz szukali możliwości dostania się do Chanii. Bez problemu zaoferowaliśmy swoją pomoc i ten sposób ruszyliśmy z sympatycznym Belgiem na pokładzie w kierunku Chanii .

Chociaż Kreta bardziej kojarzy nam się z pięknymi plażami, cudownie lazurową wodą i błogim lenistwem okazuje się, że poszukiwacze aktywnego wypoczynku też znajdą coś dla siebie. Trasa przez wąwóz Samaria jest piękna i naprawdę warta wysiłku, a przy dobrym przygotowaniu i pozytywnym nastawieniu może być to jedna z najciekawszych wycieczek w tej części wyspy.

Samaria10 Samaria11 Samaria12 Samaria13 Samaria14 Samaria15 Samaria16 Samaria17 Samaria18 Samaria19 Samaria20 Samaria22 Samaria23 Samaria24 Samaria25 Samaria26Informacje praktyczne:

– bilet wstępu – 5 EUR, studenci – 2,5 EUR, dzieci do 15 lat – bezpłatnie

– parking przy wejściu do wąwozu – bezpłatny

– wąwóz dla zwiedzających jest otwarty od maja (czasami już w kwietniu zależnie od pogody) do października

– co kilka km są punkty postojowe (razem jest ich 9) przy których są ławki i stoliki, na części z nich są toalety, dostępna jest też woda zdatna do picia dlatego nie ma sensu zabierać ze sobą dużo wody – wystarczy jedna butelką którą będziecie mogli ponownie napełnić

– odpowiednie obuwie – nie jest to może trasa jak w Tatrach, ale klapki, sandały czy tenisówki nie są najlepszym pomysłem; wystarczą adidasy

– jedzenie – brak miejsc w których można cokolwiek kupić

– czas przejścia – zależny oczywiście od formy; standardowo podaje się 6 h, a idąc bardzo szybko nawet poniżej 3 h

Na koniec krótki film z wąwozu.